-In dit kader nogmaals aandacht daarvoor in deze bijdrage-

Er wordt met regelmaat gesproken over de Verhoogde Asielinstroom in relatie tot reeds bestaande verplichtingen met betrekking tot vergunninghouders. Met name hebben wij het dan over de huisvesting/opvang van asielzoekers en het wonen en werken van vergunninghouders. Dus, het al dan niet tijdelijk opnemen in de Lelystadse gemeenschap. Als het gaat om noodopvang, dan hebben wij daarvoor (tijdelijk) het leegstaande OM-gebouw in het Hanzepark en het leegstaande politiebureau in het Lelycentre beschikbaar gesteld. Dit alles voor in totaal ca 500 personen. Hierbij aangetekend dat wanneer Maerlant 10-14 is verbouwd voor shortstay van arbeidsmigranten, het genoemde politiebureau niet meer gebruikt zal worden voor huisvesting asielzoekers. En als het gaat om vergunninghouders dan hebben wij het over aantallen die op kunnen lopen in 2016 tot wellicht 270 personen.

De komst van veel vluchtelingen is ook voor ons land en onze gemeente een grote uitdaging en leidt o.a. tot veel vragen en zorgen bij inwoners. De problemen van de verhoogde instroom van vluchtelingen en het verplicht opnemen van vergunninghouders manifesteren zich vooral lokaal. In dit kader moeten we dan ook vragen en zorgen van inwoners zeer serieus nemen, maar vooral aan de voorkant informatie verstrekken.

Informatie zoals:

  • Wat betekent dit nu voor onze kernvoorraad aan beschikbare woningen, wordt er nog bijgebouwd en zo ja waar en hoeveel?
  • Hoe wordt er omgegaan met woningzoekenden als het gaat om huidige urgentie en regulier?
  • Is er sprake van ‘arbeidsverdringing’ voor met name lager opgeleiden?
  • Hoeveel vergunninghouders moet Lelystad (wettelijk) huisvesten?
  • Komt er meer kamerverhuur? Wat is de eventuele rol van projectontwikkelaars in leegstaande gebouwen?
  • Om de uitstroom uit AZC’s te bevorderen, vooruitlopend op definitieve huisvesting heeft het Rijk het Gemeentelijk Zelfarrangement (GZZA) geïntroduceerd. Geldt dat ook voor Lelystad en in welke aantallen en waar?
  • Krijgen wij gezinnen en/of alleenstaanden en in welke aantallen?
  • Kan de huidige bevolkingssamenstelling dit aan?
  • Is er voldoende draagkracht en waar ligt de grens?
  • Wat zijn de financiële gevolgen voor onze stad?
  • Nog meer bezuinigingen (want de financiële bodem was toch bereikt)?
  • Is er kans op een dreigende gemeentelijke lastenverzwaring voor de inwoners?
  • Wat betekent e.e.a. voor domeinen als Onderwijs, WMO, Jeugdzorg, Gezondheidszorg de Bijstand en daarmee mogelijk de koppeling van vrijstelling van Gemeentelijke Belastingen.
  • Etc, etc.

Ook wij weten het (nog) niet omdat veel informatie nog ontbreekt, maar zullen in blijven zetten op snelle en vooral eerlijke informatie en betrokkenheid richting inwoners. Geen toestanden ‘onder de mat vegen’ zoals op diverse locaties in Duitsland en elders in Europa heeft plaatsgevonden. Een open communicatie met de stad op basis van feiten. Helpen waar mogelijk, maar ook duidelijk de grenzen aan kunnen en durven geven. Wij hebben er niets aan om uiteindelijk teleurstelling te moeten ‘verkopen’ aan mensen die denken en verdienen geholpen te worden. Één ding is zeker en wel hetgeen wij al jaren geleden duidelijk hebben aangegeven, géén AZC in Lelystad. Daar ligt voor ons een duidelijke grens.

‘Je kunt wel willen, maar het moet ook kunnen’.